Akcja JA – nowy sposób zarządzania własną karierą

O nowym podejściu do kreowania własnej kariery o nazwie Akcja JA usłyszałam jakiś czas temu. Postanowiłam jednak pogłębić swoją wiedzę w tym temacie. Obecnie jestem świeżo po przeczytaniu książki „Akacja Ja. Nowy sposób myślenia o karierze” autorstwa W. Lanthalera i J. Zugmann. Autorzy przez 10 lat badali pod różnymi względami kariery wybitnych postaci biznesu, świata mody, muzyki i filmu. Na podstawie tych obserwacji stworzyli nowy paradygmat kariery o nazwie Akcja JA. 

Czym jest Akcja JA?

To nowy sposób patrzenia na karierę. Poprzez przyrównanie nas, a przede wszystkim naszej kariery, do akcji można zbadać naszą wartość na rynku pracy. Nie chodzi jednak tutaj o ekonomizację człowieka (choć może to tak początkowo być rozumiane), a o nowy sposób myślenia o rozwoju i naszej pozycji podczas szukania pracy. Akcja JA opiera się przede wszystkim na procesach jakie chcemy wykonywać, a nie na stanowiskach jakie będziemy zajmować. W takim myśleniu istotne jest bycie proaktywnym (więcej na ten temat w moim wpisie na temat 7 nawyków skutecznego działania). To od nas zależy jak cenni będziemy na rynku pracy. Im będziemy bardziej aktywnie dbać o rozwój naszej kariery, tym cenniejszą „akcją” będziemy w oczach potencjalnych pracodawców.

Co uświadamia myślenie przez pryzmat Akcji JA?

  • posiadasz wartość rynkową;
  • wartość rynkową możesz samodzielnie i w sposób świadomy podwyższać;
  • aby odnieść sukces, zarówno podczas swojej edukacji, jak i pracy zawodowej musisz myśleć i działać jak w warunkach rynku;
  • chcąc osiągnąć sukces, musisz stać się przedsiębiorcą swojego JA i dobrze zarządzać wartością swojej kariery.

Czym się różni nowe myślenie?

TRADYCYJNE PODEJŚCIE

AKCJA JA

  • gratis
  • przypadkowo
  • jednorazowo
  • z wysiłkiem
  • w sekrecie
  • samotnie
  • w oparciu o zależność
  • lokalnie
  • liniowo
  • częściowo
  • zależnie od inwestycji
  • zgodnie ze strategią
  • nieustannie
  • z przyjemnością
  • przejrzyście
  • z innymi
  • samodzielnie
  • globalnie
  • nieliniowo
  • kompleksowo

Co się składa na akcje JA?

  • WIEDZA – baza
    • Wykształcenie i dalsza edukacja
    • Indywidualne zarządzanie wiedzą
    • Przedsiębiorczość
  • INTELIGENCJA EMOCJONALNA
    • Zdolność do dialogu i działań sieciowych
    • Elastyczność i mobilność
    • Leadership
  • INNOWACYJNOŚĆ
    • Wyobraźnia rynkowa
    • Gotowość do ryzyka i tolerancja błędów
    • Kreatywność
WSKAŹNIK AKCJI JA – sposób wyliczenia

Rodzaje Akcji JA

Autorzy wyodrębnili pięć typów akcji JA:

  1. Wizjonerzy – na podstawie własnej wizji potrafią kreować nową rzeczywistość. Charakteryzują się wysokim stopniem kreatywności i ogromną wyobraźnią rynkową.
    Podwyższanie wartości akcji JA poprzez: Definiowanie nowych celów
  2. Klasyczne kariery – osoby, które krok po kroku rozwijały się w jednej firmie/koncernie poprzez stopniowe awansowanie na kolejnych szczeblach kariery.
    Podwyższanie wartości akcji JA poprzez: Osiąganie optymalnego poziomu kompetencji
  3. Mistrzowie sieci – osoby, które swoją karierę rozwinęły w oparciu o networking. Dzięki umiejętnemu wykorzystywaniu nabytych znajomości świetnie rozwijali swoją Akcję JA.
    Podwyższanie wartości akcji JA poprzez: Pozyskanie nowych kontaktów biznesowych
  4. Top-Przedsiębiorcy/Top-Menedżerowie – osoby z wysoką skłonnością do ryzyka i dużą wiedzą biznesową, które dzięki profesjonalnemu zarządzeniu wiedzą i posiadanymi umiejętnościami przywódczymi są wybitnymi przedsiębiorcami lub menedżerami.
    Podwyższanie wartości akcji JA poprzez: Perfekcyjne stosowanie swojego rzemiosła w praktyce
  5. Samorealizatorzy – osoby, które podchodzą całościowo do swojej kariery, nie rozdzielając jej na życie zawodowe i prywatne.
    Podwyższanie wartości akcji JA poprzez: Tworzenie własnej marki

 

Znane, cenne Akcje JA

Wizjonerzy:

  • Jeff Bezos – założyciel amazon.com
  • Bill Gates – Microsoft Corp.
  • Steve Jobs – Apple
  • Steven Spielberg – reżyser
  • Magda Gessler – restauratorka
  • Ryszard Krauze – twórca Grupy Prokom
Klasyczne kariery: 
  • Hasso Plattner – współzałożyciel SAP AG, obecnie Przewodniczący Rady Nadzorczej SAP AG
  • Jan Litwiński – były Prezes zarządu PLL LOT S.A.
Mistrzowie sieci:
  • Anne Wood -współtwórczyni postaci Teletubisie
  • Marek Goliszewski – założyciel i Prezes Business Centre Club
  • Lew Rywin – producent filmowy
Top-Przedsiębiorcy/Top-Menedżerowie
  • Nicolas Hayek – Swatch
  • Jan Kulczyk – właściciel Kulczyk Holding
Samorealizatorzy 
  • Irena Eris – Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Sp. z o.o.
  • Mariusz Waler – współwłaściciel Grupy ITI
  • Krzysztof Penderecki – kompozytor, dyrygent
Akcja JA pozwala nam samym decydować o naszej wartości na rynku pracy, dzięki czemu mamy możliwość robienia tego co chcemy. Wystarczy wybrać sobie ścieżkę i poprzez rozwój zarówno wiedzy, jak i inteligencji emocjonalnej, dochodzić do założonych sobie celów. Takie podejście wymaga od nas pracy i zaangażowania. Jednakże w obecnych warunkach rynkowych na pewno przyniesie więcej możliwości i szans. Zaciekawionych czytelników zachęcam do zapoznania się z książką „Akcja JA”, gdzie wszystkie kwestie są szerzej rozwinięte. Dodatkowo autorzy przedstawili krótkie biografie 50 interesujących Akcji Ja. Książka jest z 2000 roku, jednakże w mojej opinii nadal wyprzedza jeszcze nasze myślenie o karierze i poszukiwaniu pracy. Niestety nie istnieje możliwość obliczenia wartości własnej Akcji Ja. Serwis który temu służył, jest niestety nieaktywny. Jednakże mimo to warto zastanowić się, ile sami robimy, aby powiększyć wartość swojej akcji.

 

*Wpis powstał w oparciu o książkę”Akcja JA. Nowy sposób myślenia o karierze”.

 

Źródło obrazka: flickr.com (CC)