Co jest celem biznesu?

Wielu z nas zapewne prowadzenie biznesu kojarzy się z bogactwem, ekskluzywnym biurem, dobrymi samochodami i ciągłymi spotkaniami z kontrahentami. Jednakże czy zastanawiamy się tak naprawdę dlaczego ludzie zakładają swoje firmy i są biznesmenami? Większość powie pewnie: dla pieniędzy. I w dużej mierze będzie on miał rację. Jednakże korzyści finansowe to wynik pewnych działań i o tym chciałabym w dzisiejszym wpisie opowiedzieć.

Wielu ludzi uważa, że celem istnienia przedsiębiorstw jest zdobywanie klientów. Jest to bardziej obszerna myśl, niż jedynie same profity finansowe. Gdy zdobędziemy grupę klientów i odpowiednio o nich zadbamy w perspektywie długoterminowej przyniesie to dla nas korzyści, również te finansowe. Klient jest jednym z najważniejszych czynników stanowiących o naszym sukcesie lub jego braku. Jednakże klient to jeszcze za mało….

Biznes w pierwszej kolejności powinien mieć na celu rozwiązywanie problemów.

Usłyszałam te słowa jakiś czas temu gdy słuchałam wystąpień podczas Business Sopot Festival, o którym pisałam już wcześniej: http://konsulti.pl/recepta-na-sukces/. Są to słowa, których autorem jest angielski biznesmen i miliarder, twórca Virgin Group, Richard Branson. Myślę, że słowom miliardera możemy zaufać 🙂

Dlaczego jest to takie istotne? Otóż, gdy założymy firmę, która będzie rozwiązywać realne problemy i odpowiadać na zapotrzebowania rynku reszta przyjdzie sama. Dobry pomysł, który rozwiązuje jakiś problem, sprawi iż ludzie staną się samoistnie nowymi klientami. Gdy będą zadowoleni z usług/produktów zostawią w firmie swoje pieniądze, dzięki czemu będzie ona zarabiać, a właściciele będą się bogacić. Bez dobrze przemyślanego planu działania i pomysłu na biznes raczej nie uda nam się osiągnąć spektakularnego sukcesu, Biznes musi rozwiązywać problemy … No chyba, że jest się firmą Apple.

Dlaczego firma Apple nie rozwiązuje problemów? Ponieważ ich strategia bazuje na innym podejściu. Mianowicie Apple wokół swoich produktów dopisała pewną ideologię, a wręcz mistycyzm. Apple daje swoim klientom nie to czego oni potrzebują, a jedynie to co firma stworzy. Normalnie by to nie wystarczyło, jednakże Apple jest mistrzem w udowadnianiu ludziom, że najnowszy produkt spod ich skrzydeł jest właśnie tym czego oni potrzebowali i pragnęli od dawna. Dziwne, ale działa. Możemy to obserwować przy każdej premierze nowego produktu.

Jeśli chodzi o moje zdanie, mi bliższa jest wizja pana Brandsona. Potrzeba jest matką wynalazku, więc jak najbardziej rozwiązywanie problemów może stanowić solidny filar do budowania firmy i przewagi konkurencyjnej. Wręcz powinien. A co według Was jest celem biznesu?

 

Źródło obrazka: flickr.com (CC)