Czy warto otworzyć własną firmę?

wizytówki konsulti.plMyślę, że nad tym pytaniem zastanawia się wiele osób. W końcu etat to etat. Gwarantowany urlop, świadczenia socjalne, zapisy w kodeksie pracy czy w miarę stałe godziny pracy. Dodatkowo dochodzi zazwyczaj pewien ograniczony zakres obowiązków i często niewielka odpowiedzialność. Własna działalność natomiast, jak wielu uważa, to możliwość pracowania kiedy się chce i wielkiej swobody działania. Jednak także wiele formalności do upilnowania. Więc czy warto ryzykować i założyć własną firmę?

Mit numer 1 – pracuję kiedy chce

Wiele osób zastanawiających się nad prowadzeniem własnej działalności przecenia możliwość pracy wtedy kiedy się chce. O ile są zapewne branże, w których można sobie na to pozwolić, to o tyle świadcząc usługi nie jest już to takie łatwe. Szczególnie kiedy dopiero stawiamy pierwsze kroki i budujemy sobie renomę i zaufanie klientów. Prawda jest dość okrutna. Pracujesz wtedy kiedy klient Ciebie potrzebuje. Często zdarza się, że są okresy w których niewiele się dzieje. Po czym przychodzi kilka zleceń i trzeba mocno się sprężać, żeby wszystko zrobić na czas. Więc pamiętaj, pracując kiedy Tobie się podoba, możesz nie zyskać aprobaty klienta. No chyba, że jesteś już rozpoznawalną osobą w Twojej branży i ludzie będą wręcz sami zabiegać o spotkanie z Tobą. Ale niestety niewielu początkujących przedsiębiorców może pochwalić się taką pozycją na rynku.

Mit numer 2 – mam dużo czasu wolnego

Pracując na etacie (po za wyjątkowymi sytuacjami) przychodzi się do pracy na 8h, po czym wraca się do domu i nie myśli się o sprawach zawodowych. Mając własną firmę pracujesz 24 h na dobę. Nie chodzi tylko o typowe wykonywanie usługi.  W czas ten wliczone jest również myślenie o reklamie, budowanie strategii, tworzenie nowych produktów i usług oraz dokształcanie się. Są takie osoby, które zautomatyzowały sobie proces pracy, choćby Timothy Ferriss, autor bestselera „4 godzinny tydzień pracy”. Jednakże wielu z nas musi sporo się napracować, by kwota na koncie była satysfakcjonująca. Gdy masz wolne, zazwyczaj oznacza to, że nie masz zleceń. Brak zleceń, to brak pieniędzy. Pracując na własny rachunek nie masz stałej pensji jak podczas zatrudnienia na umowę o pracę.

Musisz być specjalistą od wszystkiego

Posiadając własną firmę, w szczególności w początkowej fazie, musisz być specjalistą od wszystkiego. Księgowość, marketing, prawo, networking, internet i komputery … to tylko garstka rzeczy na których musisz się znać. Oczywiście wszystkie zadania na których się nie znasz możesz zlecić ekspertom. Lecz to kosztuje. A na początku działalności każdą złotówkę zazwyczaj ogląda się dwa razy. Jednak jeśli nie masz o czymś zielonego pojęcia, albo po prostu się do tego nie nadajesz, nie próbuj na siłę stać się Głównym Księgowym. Lepiej zapłać kilka złoty i miej pewność, że wszystko zostanie zrobione w sposób rzetelny. Tak samo wraz z rozwojem działalności warto pozbywać się tych zajęć, które niepotrzebnie zajmują Ci czas, a nie wpływają na rozwój Twojej działalności i pozyskiwanie nowych klientów. Więc jeśli masz możliwość wzięcia zlecenia, a przy okazji wisi nad Tobą comiesięczne rozliczenie księgowe, poszukaj sobie Biuro Rachunkowe i zabieraj się za zlecenie.

Odpowiedzialność

Prowadząc firmę jesteś odpowiedzialny za wszystko. No chyba, że zatrudniasz pracowników lub zlecasz część zadań firmom zewnętrznym. Teksty na stronie internetowej, treść ogłoszenia na serwisie, dopilnowanie płatności zusów i podatków na czas, wypełnienie odpowiednich dokumentów, zarządzanie relacjami z klientami … Mogłabym tak jeszcze wiele wymieniać. Pracując na etacie zazwyczaj jesteśmy odpowiedzialny za pewny wycinek z funkcjonowania przedsiębiorstwa. Będąc na swoim kontrolujesz każdy aspekt Twojej działalności.

Musisz mieć cierpliwość do polskiego prawa i przepisów

Polskie prawo i inne regulacje nie należą do tych najbardziej przychylnych przedsiębiorcom. Zakładając działalność gospodarczą często trzeba załatwić wiele zaświadczeń (w zależności od rodzaju działalności i planowanej formy prawnej). Niedopilnowanie formalności może być stresujące i kosztowne. Nie próbuj się kierować logiką wobec przepisów… W większości przypadków ona po prostu nie istnieje. Czasami za źle przemyślane działania powzięte na początku działalności, później przychodzi płacić wysoką cenę. Pod względem prawnym i podatkowym warto na samym początku przemyśleć wszystkie aspekty działalności. To może przynieść wiele korzyści, ale nie powiedziane, że uchroni nas od błędów.

Musisz ciągle się rozwijać

Gdy będziesz stać w miejscu Twoja konkurencja szybko Cię prześcignie. Największą nauką jest własne doświadczenie i praca. Jednak nie mniej ważne jest bycie na bieżąco z nowinkami z branży, korzystanie z szkoleń i bywanie na spotkaniach czy wykładach biznesowych guru. Ważne jest również obcowanie z literaturą branżową i biznesową. W żadnej z książek nie znajdziesz złotej recepty na sukces, jednak możesz się wiele dowiedzieć i nauczyć, a przy okazji ominąć kilka błędów. Zachęcam również do zapoznania się z felietonem Rozwijaj się lub giń autorstwa Wojciecha Drewczyńskiego. Opisuje on przede wszystkim branżę IT i dotyczy startupów, ale myślę, że wiele myśli można zaimplementować na każdy biznes.

Małe wydatki, duże koszty

Jednym z największych błędów początkującego biznesmena jest ignorowanie małych wydatków. Często podczas rozmów z moimi klientami słyszę „a to tylko kilkanaście złotych”, „to są grosze” itd. Jest to bardzo złudne myślenie. Kilka małych, niezaplanowanych wydatków łącznie może się okazać dużym kosztem. Dlatego trzeba weryfikować swoje potrzeby i je odpowiednio zaspokajać, w sposób przemyślany i zasadny. Koszty to jedna z tych rzeczy nad którymi w dużym stopniu możesz zapanować. Choć oczywiście nie mamy wpływu choćby na taką pozycję jak składki zus. O ile w początkowych 2 latach jest ona względnie do zniesienia (niecałe 400 zł miesięcznie), to już kiedy przestajemy być objęci preferencyjnym zusem jest to kwota niemalże 1000 zł. To już jest sporo pieniędzy. Pieniędzy, na które trzeba zapracować.

Możliwość realizowania „SIEBIE”

Największym plusem własnej działalności jest możliwość realizowania siebie i własnych pasji. Co więcej można wykorzystać wszystkie swoje mocne strony, które trudno byłoby połączyć na etacie. Musisz skupić się na realizowaniu własnych celów. Dookoła Ciebie, wśród Twoich przyjaciół i bliskich, może być wielu „doradców”, którzy będą chcieli Ci pomóc. Zazwyczaj powodem ich działań będą dobre chęci. Jednak to Ty masz prowadzić swoją działalność, to Ty masz być zadowolony i to Ty ostatecznie odpowiadasz za efekty. Rady mogą być cenne, w szczególności osób zaznajomionych z tematem. Jednak nie możesz obracać się na każdego, bo nie starczy Ci czasu na realizowanie ich pomysłów. Nie mówiąc już o Twoim. Pamiętaj, po pierwsze realizuj siebie i własne zamierzenia.

Podsumowując

Czytając ten tekst może się niektórym wydawać, że własna działalność to same stresy, wydatki i wielka odpowiedzialność. Nie można temu zaprzeczyć. Jednak gdy widzisz jak Twoja usługa się sprawdza, klienci są zadowoleni i na Twoim koncie pojawia się kolejny przelew, czujesz nieograniczoną satysfakcję. Bo to Ty sam zapracowałeś na swój sukces. To dzięki Twoim umiejętnościom i wiedzy udało się Ci najpierw odpowiednio sprzedać, a później wykonać usługę czy produkt. To też Tobie klienci dziękują za pomoc. Dla tych chwil warto prowadzić własną działalność. Co więcej jest to pewien sposób sprawdzenia siebie, własnych możliwości, umiejętności, a także poznania słabości. Jeśli Ci się nie uda zbudować firmy, która się utrzyma na rynku – trudno, ale chociaż próbowałeś. Poza tym okres, w którym prowadziłeś działalność, pomimo iż finansowo może nie być owocny, będzie dla Ciebie szkołą życia. Wiele się nauczysz, wiele się dowiesz, z wielu swoich braków zdasz sobie sprawę. Nie można nigdy powiedzieć, że to stracony czas. To cenna lekcja na przyszłość.