Jak przygotować prezentację dla inwestora?

Coraz częściej przedsiębiorcy poszukują inwestorów wśród Biznes Angel. Bardzo istotne jest odpowiednie przygotowanie się do spotkania. Z pomocą na pewno może przyjść Elevator Pitch o którym pisałam już w moim wcześniejszym wpisie. Jednakże bardzo istotne jest również przygotowanie dla inwestora krótkiej prezentacji multimedialnej, którą nierzadko życzy sobie on jeszcze przed spotkaniem. Często jest to pierwszy krok na drodze do zainteresowania inwestora swoim pomysłem. Dopiero później przychodzi pora na szersze analizy, biznesplany i dokładniejsze informacje. Stąd też bardzo ważne jest, aby dobrze wykorzystać tę szansę.

Prezentacja musi być zwięzła i zawierać najważniejsze informację oraz idee naszego pomysłu. Nie ma tu miejsca na wielostronicowe strategię, analizy wrażliwości i rozległe obliczenia finansowo. Ma być tak krótko jak się da, ale nie krócej. 12 slajdów to tyle ile potrzebujesz, aby zaprezentować się przed inwestorem.

Struktura prezentacji:

Slajd 1: Strona tytułowa

Slajd 2: Wstęp

Slajd 3: Problem / Idea

Slajd 4: Rynek docelowy

Slajd 5: Zespół

Slajd 6: Technologia / Rozwiązanie / Model działania

Slajd 7: Klienci/ Model przychodów

Slajd 8: Kanały dystrybucji

Slajd 9: Konkurencja

Slajd 10: Finanse

Slajd 11: Kamienie milowe

Slajd 12: Podsumowanie

Załączniki

Strona tytułowa

  • Nazwa firmy/personalia pomysłodawcy
  • Krótki opis działalności
  • Imię i nazwisko prezentera
  • Dane kontaktowe

Wstęp

  • Kim jesteś?
  • Jaka jest Twoja rola w przedsiębiorstwie?
  • Dlaczego tu jesteś?/Ile pieniędzy chcesz pozyskać?
  • Jak długo zajmujesz się biznesem/konkretnym pomysłem?
  • Ile pieniędzy pozyskałeś już na biznes i od kogo?
  • Jakie kamienie milowe osiągnąłeś do tej pory?

Inwestor chce wiedzieć dlaczego powinien poświęcić swój czas i właśnie Ciebie wysłuchać.

Problem / Idea

  • Jaki problem rozwiązałeś?
  • Określenie problemu i jego wielkości
  • Dlaczego problem istnieje?
  • Jakie są bariery wejścia?
  • Dlaczego to TY masz rozwiązanie danego problemu?
  • Jaką masz przewagę/zalety, aby rozwiązać ten problem?

W tym miejscu musisz udowodnić inwestorowi, że Twoja firma/Twój pomysł rozwiązuje realne, istniejące problemy, a Ty masz koncepcje i kwalifikacje, aby się tym zająć.

Rynek docelowy

  • Jak duży jest problem, który chcesz rozwiązać?
  • Czy możesz go zmierzyć?
  • Użyj podejścia „botton-up”
  • Czy posiadasz jakieś referencje?

Inwestor chce w Twoim pomyślę zobaczyć możliwości jakie możesz stworzyć dzięki jego zainwestowanym pieniądzom, że uda się zbudować duży biznes wokół Twojego pomysłu. Musisz przekazać inwestora, że rynek jest znaczący i warto w niego zainwestować pieniądze.

Zespół

  • Lista członków zespołu z krótkim opisem zadań każdego z nich
  • Przedstaw Wasze dotychczasowe wspólne sukcesy i jak długo wspólnie pracujecie?
  • Przedstaw poprzednie pomysły nad którymi pracowaliście lub opisz Wasze doświadczenie korporacyjne
  • Podkreślaj sukcesy i/lub pozyskane znajomości, które mogą się przełożyć na pozyskanie nowych klientów czy doradców
  • Szczególnie podkreśl doświadczenie, jeśli takie posiadasz w projektach wysokiego ryzyka, które zakończyły się sukcesem
  • Czy masz braki kadrowe, które chcesz pokryć z pozyskanych funduszy?
  • Koniecznie podaj całkowitą ilość etatów/stanowisk, które potrzebujesz do realizacji projektu

Na tym slajdzie postaraj się pokazać, że jesteście jako zespół warci zainwestowania pieniędzy. Podkreślaj umiejętności zespołu lub jego doświadczenie, które mogą się przyczynić do rozwiązania zdefiniowanego przez Was problemu. Nie musisz w tym miejscu wypisywać wszystkich zrealizowanych projektów i sukcesów, wybierz te najbardziej efektowne. Dodaj również informację o członkach zarządu lub obecnych inwestorach. Informacje te zwiększą Twoją wiarygodność i dadzą referencję. 

Technologia / Rozwiązanie / Model działania

  • Na jakim etapie jest Twój projekt?
  • Zdjęcie produktu/projekt technologii/schemat działania usługi
  • Zrzuty ekranu z oprogramowaniem/serwisem
  • Infrastruktura przed/po wdrożeniu Twojego rozwiązania
  • Jak Twój produkt wpływa na poprawę sytuacji/jakie są jego efekty?
  • Czy w jakiś sposób zabezpieczasz/będziesz zabezpieczał swój pomysł/technologię przed kopiowaniem?

Musisz się skupić na tym CO Twoje rozwiązanie daje i w JAKI sposób działa. Skup się na KORZYŚCIACH, a nie tylko FUNKCJACH. Co najważniejsze nie zagłębiaj się zbytnio w technologiczne szczegóły dopóki inwestor nie okaże się być poważnie zainteresowany Twoim pomysłem.

Klienci / Model przychodów

  • Kto jest Twoim klientem?
  • Zdefiniuj grupy klientów
  • Przedstaw obecnych klientów
  • Jaki jest Twój model cenowy?
  • Jakie jest LTV Twoich klientów?
  • Jak dochodowi są Ci klienci?

Inwestorzy chcą wiedzieć kto kupuje Twój produkt i dlaczego. Chcą również zrozumieć warunki ekonomiczne klientów i ile są oni warci. Inwestorzy są zainteresowani firmami, które mają potencjał.

Kanały dystrybucji

  • Czy masz pomysł na tani sposób dotarcia do klientów?
  • Jaka jest Twoja strategia dystrybucji?
  • Jakie kanały dystrybucji chcesz użyć?
  • Czy posiadasz jakiś kluczowych partnerów?
  • W jaki sposób chcesz budować przedsięwzięcie na dużą skalę?

Żaden inwestor nie lubi wydawać pieniędzy na przedsięwzięcie, które posiada mało nowoczesne sposoby dystrybucji (np. duże zespoły sprzedażowe). Z jakich zasobów mógłbyś korzystać lub jaką współpracę nawiązać, aby dystrybucja była tańsza/szybsza?

Konkurencja

  • Kto jest Twoim głównym konkurentem?
  • W jaki sposób konkurencja rozwiązuje dany problem/jaką wykorzystuje technologię?
  • Dlaczego Twój produkt/rozwiązanie jest lepsze?
  • Czy Twoi konkurenci są również w fazie rozwoju?
  • W jakim kierunku rozwija się technologia/pomysł Twoich konkurentów?

Inwestor chce mieć pewność, że dobrze znasz rynek i konkurencję, gdyż opierają swoją opinię na Twojej wiedzy i chcą traktować Cię jak eksperta. 

Finanse

  • Przedstaw dane finansowe bieżącego roku i z lat poprzednich
  • Przygotuj pięcioletnią prognozę
  • Zaprezentuj najważniejsze pozycje przychodów, kosztów oraz planowaną wysokość marży
  • Podsumuj jeszcze raz w jaki sposób chcesz osiągnąć planowane wyniki

Inwestor chce być pewny, że znasz pojęcie punktu rentowności i tego jak jest on ważny. Dodatkowo chce wiedzieć czy Twój pomysł będzie zarabiać i ile.

Kamienie milowe

  • Na jakim etapie jesteś obecnie?
  • Ile zainwestowałeś funduszy do tej pory?
  • Skąd pozyskałeś fundusze?
  • Co zrealizowałeś z zainwestowanych do tej pory funduszy?
  • Ile pieniędzy potrzebujesz obecnie i na co?
  • Jakie kamienie milowe osiągniesz, jeśli otrzymasz potrzebne fundusze?
  • Na jak długo starczyły ostatnie fundusze/ na co zostały przeznaczone jak wpłynęły na rentowność?

Inwestor chce się przekonać czy masz wszystko dobrze przemyślane i nie działasz chaotycznie. Czy zdajesz sobie sprawę z stawki o jaką grasz i czy jesteś na tyle odpowiedzialny, żeby powierzyć Ci fundusze. 

Podsumowanie

Jest to moment kulminacyjny tego co mówisz.

  • Co proponujesz?
  • Jaki problem rozwiązujesz?
  • Dlaczego ten problem jest tak istotny?
  • Dlaczego Twoje rozwiązanie to najlepsze rozwiązanie?
  • Dlaczego Twój zespół jest tak ważny, aby osiągnąć zamierzony sukces?
  • Dlaczego ten inwestor jest najlepszy dla Ciebie?

Podsumuj wszystkie najważniejsze elementy Twojej prezentacji. Pozwól inwestorowi uwierzyć, że stoi przed nim świetna możliwość zainwestowania funduszy i warto byłoby się z Tobą umówić na kolejne spotkanie. Nie bój się sam zapytać o następne spotkanie. 

Załączniki

  • Szczegółowe dane finansowe
  • Szczegółowy opis konkurencji
  • Szczegółowe wskaźniki finansowe
  • Opis zastosowanej technologii
Na wypadek gdyby inwestor zadał uzupełniające pytania, warto w załączniku mieć przygotowane dodatkowe informacje, które mogłyby go zaciekawić. 

 

Kilka słów na koniec

Tworząc prezentację dla inwestora warto poświęcić trochę czasu na jej przygotowanie. Im będzie ciekawsza i lepiej będzie się prezentować, tym większa szansa dla Ciebie. Warto korzystać z wykresów, grafik, zdjęć. Urozmaicają prezentację, ale co ważniejsze ułatwiają odbiór. Większość ludzi jest wzrokowcami, więc warto z tego korzystać. Jeśli sam nie jesteś w stanie przygotować profesjonalnej prezentacji zapraszam do skorzystania z usług doradczych mojej firmy.

W jednym z moich kolejnych wpisów pojawią się informację na temat tego co jest istotne podczas dokonywania prezentacji i przekonywaniu inwestora do siebie. Zapraszam.

 

Na podstawieDeveloping a Compelling Pitch: 12 Slides that will Hook Investors

Źródło obrazka: flickr.com (CC)