Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi – inspirujące cytaty

mały człowiek z balonem stojący na dużej dłoniDzisiejszy wpis będzie trochę inny od pozostałych. Chce się podzielić z Wami najciekawszymi cytatami pochodzącymi z książki Dale’a Carnegie „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi”. Podczas czytania tej publikacji, która w całości jest bardzo interesująca i inspirująca, pojawiło się kilka ciekawych zdań, które dobrze opisują to, jak powinny wyglądać nasze relację interpersonalne. Tak więc dzisiejszy wpis niech zawiera nieoficjalny podtytuł: Kontakty międzyludzkie w słownej pigułce.

Zacznijmy od tematu, który poruszałam jakiś czas temu w jednym z moich wpisów – w kilku zdaniach o pochwale i naganie.

Pochwała jest jak słońce, które rozgrzewa ludzką duszę i nie może kwitnąć i rosnąć bez niej. A mimo to, choć wielu z nas jest zbyt chętnych, by stosować wobec innych zimny wiatr krytyki, niechętnie dajemy ludziom dookoła słoneczne ciepło pochwały.

Jess Lair

Czy właśnie tak nie jest, że łatwiej nam kogoś skrytykować niż szczerze pochwalić? Przyglądając się światu widzę pewien trend. Czasami nawet, gdy coś zasługuje na pełną pochwałę, zostanie zmarginalizowane. Podkreślamy to co nie wyszło, to co jest złe. A powinniśmy skupiać się na tym, co dobre. Tylko dzięki temu możemy budować w innych wiarę w możliwości i pewność siebie. Jakże potrzebne cechy w obecnych czasach.

Krytykowanie jest bez sensu, ponieważ zmusza do obrony i zwykle powoduje, że zaczynamy się usprawiedliwiać. Jest niebezpieczne, gdyż rani naszą duszę, poczucie wartości i budzi niechęć.

Czy też Ci się w życiu zdarzyła taka sytuacja, że usłyszałeś takie słowa po których odechciało Ci się wszystkiego, a Twoje poczucie wartości było żadne? Jeśli nie miałeś takie sytuacji, to ciesz się. Myślę, że jednak jesteś w tej mniej licznej grupie. Większość z nas, choć raz w życiu, poczuła się jak nikt. Nie wpływa to dobrze na naszą psychikę, jest niszczycielskie i nie niesie żadnej korzyści.

Cieszący się światową sławą psycholog B. F. Skinner udowodnił eksperymentalnie, że zwierzę nagradzane nauczy się o wiele więcej i szybciej oraz zachowa wyuczoną wiedzę na dłużej niż zwierzę karane. Późniejsze badania wykazały, że dotyczy to także ludzi. Krytykując innych nie zmieniamy ich, często natomiast powodujemy trwałą urazę.

Czyż właśnie tak nie jest, że słysząc kolejne słowa krytyki w naszym kierunku zamykamy się i czujemy wielki smutek? Czy nie łatwiej zachęcać ludzi do działania małymi pochwałami, które będą dotyczyć chociaż małego kroku w drodze do zmiany? Czy tak naprawdę potrzebne były do tego badania? Czy my sami nie jesteśmy świadomi, że pochwała działa zawsze lepiej niż kara?

Uważam, że najcenniejszą rzeczą, jaką posiadam, jest umiejętność rozbudzania w ludziach entuzjazmu – a jedyny sposób, w jaki można nakłonić człowieka do ujawnienia tego, co jest w nim najlepsze, to uznanie i zachęta. Nic tak nie niszczy ambicji w ludziach jak krytyka zwierzchników. Nigdy nie krytykuje nikogo. Wierzę w dawanie ludziom bodźców do pracy. Chętnie więc chwalę, a niechętnie szukam winnych. Jeśli coś mi się podoba, aprobuje to z całą serdecznością i nie szczędzę pochwał.

Charles Schwab

A czy Ty też jesteś liderem, który nie szczędzi dobrych słów swoim podwładnym? Czy jesteś rodzicem, który zauważa każdy, nawet najmniejszy sukces swojego dziecka? Który stara się przede wszystkim docenić to co dobre i udane, a nie koncentrować się na tym co nie wyszło. Zachęta ma wielką moc. Przy okazji łatwo ją wykorzystać. Pytanie jednak, dlaczego robimy to tak rzadko?

Kolejnym ze sposobów na budowanie relacji międzyludzkich jest spojrzenie dalej niż za czubek własnego nosa. Możemy udawać, zapierać się, ale jesteśmy egoistami i w pierwszej kolejności zależy nam na nas samych. Jednakże, jeśli chcesz coś osiągnąć i zrealizować własne cele, musisz najpierw sam zainteresować się drugą osobą.

Już w I wieku przed naszą erą Publiusz Synus powiedział:

Interesujemy się innymi, kiedy oni interesują się nami

Jeśli chcesz zdobyć kogoś zainteresowanie, najpierw sam je wykaż. Lecz nie może to być zainteresowanie udawane. Faktycznie musisz być ciekawy drugiej osoby. Tego czym się zajmuje, co go interesuje i jaki jest. Dzięki temu i ta druga osoba zacznie się interesować Tobą.

Jednostka, która nie interesuje się innymi ludźmi, ma w życiu największe kłopoty i dostarcza najwięcej problemów innym ludziom. Właśnie na te osoby spadają wszystkie niepowodzenia.

Czy znacie takich ludzi, których nie interesuje nic poza własnym ja? Pewnie tak. Są to ludzi z natury mało empatyczni, nie umiejący zbudować trwałych relacji międzyludzkich. Jednakże, jak piszę Dale Carnegie – to na nich właśnie spadają wszystkie niepowodzenia. Czy to jest fakt, trudno powiedzieć. Jedno jest jednak pewne. Tacy ludzie nie mogą liczyć na pomoc przyjaciół, ponieważ zazwyczaj ich nie posiadają.

Nie ma żadnej cudownej recepty na skuteczną rozmowę w interesach. Bardzo ważne jest poświęcenie wyłącznej uwagi rozmówcy. Nic nie schlebia nam bardziej niż to.

Zainteresowanie drugą osobą nie jest niezbędne jedynie w kontaktach osobistych. Równie ważne jest w relacjach biznesowych. Musisz najpierw zainteresować się problemami swojego kontrahenta, dowiedzieć się czego tak naprawdę potrzebuje, docenić jego pracę, aby zdobyć jego zaufanie, a ostatecznie osiągnąć cel. Nic nie działa na ludzi tak, jak możliwość opowiedzenia o własnych sukcesach osobie, która wykazuje zainteresowanie rozmową.

Następnym ważnym elementem w budowaniu relacji jest poszanowanie godności.

Nie mam prawa robić, ani mówić czegokolwiek, co pomniejsza człowieka w jego własnych oczach. Liczy się nie to, co ja myślę o nim, lecz to, co on myśli o sobie samym. Uwłaczanie godności człowieka jest przestępstwem.

Antoine de Saint-Exupéry

Czyż nie zdarza nam się w chwili wzburzenia zapomnieć o poszanowaniu do drugiej osoby? Nic jednak nie jest usprawiedliwieniem na takie zachowanie. Należy mieć szacunek do każdego, niezależnie co się o nim uważa. To w jaki sposób odnosimy się do drugiego człowieka świadczy o nas samych. Pamiętajmy o tym.

Unikając kłótni, jesteśmy w stanie zbudować lepsze relacje i atmosferę. 

Jeśli wdajesz się w spory, dyskusje i kłótnie, możesz czasem osiągnąć zwycięstwo. Ale będzie to zwycięstwo próżne, ponieważ nigdy nie pozyskasz dobrej woli swojego oponenta.

Czy nie zdarzyło Ci się w życiu po wygranym w kłótni sporze czuć nadal niesmak, a co więcej pogłębiającą się niechęć Twojego rozmówcy? Czy właśnie o takie zwycięstwo Ci chodziło? Pewnie rozmowy czasami należy uciąć w odpowiednim miejscu, by nie przerodziły się w spory i nie popsuły relacji.

Walcząc nigdy nie zdobędziesz dużo, ale ustępując zyskasz więcej, niż się spodziewasz.

Czasami warto również schować dumę do kieszeni i przyznać oponentowi rację, jeśli faktycznie ją ma. Takie działanie może przynieść więcej korzyści niż Ci się początkowo wydaje. Nic nie działa tak destrukcyjnie, jak ludzie broniący swojego zdania, jedynie w imię dumy i chęci pokazania wyższości. Pamiętaj: zgoda buduje, niezgoda rujnuje.

A na koniec kilka rad na temat tego co robić, by różnica zdań nie przerodziła się w kłótnię:

  • Radośnie witaj różnicę zdań
  • Nie reaguj instynktownie
  • Pohamuj swój temperament
  • Najpierw słuchaj
  • Szukaj punktów wspólnych
  • Bądź uczciwy
  • Obiecaj oponentowi, że przemyślisz jego pogląd i dokładnie go przeanalizujesz
  • Szczerze podziękuj za rozmowę
  • Daj sobie i oponentowi czas na dokładne przemyślenie sprawy
Gdybyśmy mieli takie same zdania świat byłby mało ciekawy, a nasze rozmowy mdłe i mało fascynujące. Dzięki różnicy zdań możemy się rozwijać i poszerzać horyzonty. Podczas rozmowy ważne jest, aby nie dać się ponieść emocją. Kiedy emocję zaczynają nami rządzić, zanika racjonalny osąd. Istotne jest także, aby najpierw wysłuchać co ma do powiedzenia druga osoba. Warto się dopytywać o szczegóły, w razie konieczności prosić o wyjaśnienie. Tylko dokładne poznanie stanowiska, pozwoli nam się do niego odnieść w sposób rzeczowy. Warto skupiać się na punktach wspólnych. Dzięki temu rozmowa nabiera łagodniejszego tonu, a my przekonujemy się, że w pewnym stopniu zdanie drugiej osoby jest zbieżna z naszym. Ważne jest także, aby w rozmowie być uczciwym. Nie wolno kłamać, oszukiwać czy ukrywać istotnych rzeczy. Tylko relacje budowane na wzajemnym zaufaniu trwają długo i  są wartościowe. Postaraj się na spokojnie przeanalizować sposób myślenia swojego oponenta, poproś również go o to samo. Czasami sprawy na które patrzymy z perspektywy ukazują nam się w taki sposób, w jaki byśmy się nawet nie spodziewali.

 

Źródło obrazka: flickr.com (CC) h.koppdelaney